Eidar Johan Strøm er tatt ut til Jr. VM

Hopp og kombinert Hovedstyret

Torsdag ettermiddag offentliggjorde Norges skiforbund VM-uttaket, og Eidar Johan Strøm (16) fra Alta IF hopp og kombinert er en av fem norske mannlige utøvere som skal kjempe om medaljer i verdensmesterskapet i kombinert for juniorer.

Eidar går på Heimdal VGS, toppidrett, og er i Granåsen Ski Team. Eidar har gjort store fremskritt etter at han kom til GTS. Han jobber godt og tar stadig innpå de beste i Norge i langrennsporet. I hoppbakken hopper han jevnt med flere WC deltagerne i kombinert.

– Vi i Alta IF hopp og kombinert er utrolig stolte over godgutten våres, skriver en kanonfornøyd Svein Erik Danielsen i en SMS til Altapostens journalist.

Danielsen beskrives av avisen som en av ytterst få ildsjeler som er igjen i hopp- og kombinertgruppa. Klubben har for tiden ikke aktivitet i Alta, men hjelper klubbens utflyttede hoppere så godt de kan økonomisk. Dette er nevnte Eidar Johan Strøm og hans søsken Anna Odine og Jørgen Oliver, som begge har tatt steget opp på seniornivå.

Anna Odine Strøm har deltatt i junior-VM i spesielt hopp for noen år tilbake.

De øvrige fire som ble tatt ut til junior VM er Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF), Emil Ottesen (Gausdal Skilag), Sebastian Østvold (Lensbygda Sportsklubb) og Marius Solvik (Haslum IL).

Mesterskapet går av stabelen 9.- til 12. februar.