VM gull til Eidar Johan Strøm

Hopp og kombinert Hovedstyret

Fredag var det duket for mixstafett i juniorverdensmesterskapet i kombinert, som ble arrangert i Lahti forrige uke – og etter en imponerende 10.plass i VM-debuten dagen før, fikk Alta IF-talentet Eidar Johan Strøm muligheten på det norske laget. Det endte til slutt med et svært imponerende VM gull!

VM-finalen ble som forventet en kamp mellom Norge og Østerrike i mix-konkurransen. Begge hadde sterke lag på papiret. Eidar Johan og Norge gjorde en god hoppkonkurranse og var i føringen da han, Andreas Skoglund, Gyda Westvold Hansen og Marte Leinan Lund var ferdige med hoppingen, kunne Altaposten melde.

Altaposten skriver videre at Norge ledet så vidt foran Østerrike etter hopprennet, og Eidar Johan Strøm var førstemann ut i langrennet noen timer senere. Deretter overtok Marte Leinan Lund, før Gyda Westvold Hansen tok seg av tredje etappe.

Andreas Skoglund hadde ansvar for ankeretappen, og han sørget for VM-gull til Norge etter et spurtoppgjør mot Stefan Rettenegger fra Østerrike. Italia tok den siste pallplassen.

Hjemme i Alta fulgte hans tidligere trener Svein Erik Danielsen rennet på nett. Han var rørt til tårer da Altaposten (A-sporten) snakket med han rett etter målgang.

– Jeg har sett både torsdagens individuelle renn og fredagens mix-stafett, og jeg er søkkimponert over det jeg har sett av Eidar Johan. Det er en helt fantastisk prestasjon. Tenk at vi har en juniorverdensmester fra Alta igjen. Det har så vidt meg bekjent ikke skjedd siden Knut Leo Abrahamsen tok individuelt gull i junior-VM i kombinert tidlig på åttitallet. Jeg er utrolig stolt, sier en overlykkelig Svein Erik Danielsen til A-sporten.

Han er en av ytterst få ildsjeler som holder hopp- og kombinertgruppa i Alta IF i gang. Klubben har ikke lenger noen aktive utøvere lokalt, men støtter søskene Eidar Johan, Jørgen Oliver og Anna Odine Strøm så godt de kan økonomisk.

En ny verdensmester fra Alta IF
I en egen sak på Altaposten, gratulerer også tidligere juniorverdensmester, Knut Leo Abrahamsen den nybakte verdensmesteren.

– Det er både stort og spesielt å tenke på at en av Norges og til og med verdens største kombinerttalenter kommer fra Alta. Det er litt naturstridig at en 16-åring skal hevde seg i dette selskapet. Han er tre år yngre enn de fleste og mange av guttene han bryner seg på har verdenscupen som den aller fremste konkurransearenaen. Han som vant og ble juniorverdensmester var på pallen to ganger i verdenscupåpningen i Ruka. Det forteller litt om nivået, sier han.

Alta IF gratulerer Eidar Johan og resten av den norske delegasjonen med VM-gull i mix stafetten i juniorverdensmesterskapet.