Pressemelding Jonathan Vonheim Norbye

Hovedstyret

Vi kan bekrefte at Alta IF er blitt enig med den tyske Bundesliga-klubben RB Leipzig om en overgang for spilleren Jonathan Vonheim Norbye.
Overgangen trer i kraft 1. juli 2023. Jonathan vil dermed være tilgjengelig for spill i Alta IF ut vårsesongen.

Jonathan har gått hele løpet i Alta IF til han debuterte for klubbens førstelag som 15-åring i 2022, i både cup og PostNord-ligaen. Foreløpig i inneværende sesong har spilt i fire av seks ligakamper.
I tillegg til spill med Alta IF logoen på brystet har Jonathan også kunne pryde seg med det norske flagget på brystet i flere aldersbestemte landskamper det siste året på henholdsvis G15 og G16 nivå.

Vi vil takke RB Leipzig for en god dialog i denne prosessen. Vi er trygge på at dette blir positivt for alle parter og gleder oss til etter hvert å kunne følge Jonathans videre utvikling i en storklubb som RB Leipzig.

Takk også til Jonathans representanter fra Player Solution, Jim Solbakken og Jørgen Ingebrigtsen, for tett dialog og et godt samarbeid i hele denne prosessen.

Til sist vil vi takke og gratulere Jonathan og familien Vonheim Norbye med den enorme jobben som er lagt ned og den resulterende fantastiske muligheten som nå byr seg!

Vi er stolte over at Alta IF og hele Finnmarksfotballen kan være med på å legge til rette for utviklingen av fotballspillere på alle nivå, også det absolutt høyeste, og ønsker Jonathan masse lykke til!

Det vil bli mulighet for pressen å møte Jonathan etter trening mandag i SmartDok Arena for spørsmål og intervju, ca. fra kl. 17.
Med tanke på at man er midt i sesong og av hensyn til fokus hos både spiller og klubb vil dette bli muligheten til å snakke med spilleren før overgangen trer i kraft i sommer.