Tore kommer hjem!

Stolthet er små barneføtter i litt for store sko, som tripper ukoordinert rundt på sin første fotballtrening, noen mer opptatt av skyene på himmelen og lengden på gresset enn ballen. Stolthet lengst nord er Alta IFs klubbmotto, og en av spillerne vi har vært ekstra stolte av de siste 15 årene er hedersmann og klubblegende Tore Reginiussen.

For noen få uker siden kunngjorde han at han la skoene på hylla etter en lang og eventyrlig fotballkarriere. Men det var bare frem til han ble invitert på en trening med gamleklubben, mens han var hjemme på ferie.

Nå er Tore Reginiussen klar for spill i gult og blått igjen, og er spilleklar for klubben når overgangsvinduet åpner. Søndag 1. august. Samme dag som Tromsø IL gjester SmartDok Arena.

– Det var en lovnad jeg kom med en ang tiden, at jeg skulle avslutte karrieren hjemme i Alta som angrepsspiller, og nå var det vel på tide å holde det ordet, sier hovedpersonen selv.

Spill for hjemklubben skal imidlertid også klaffe med planer som allerede er lagt for livet etter en lang fotballkarriere, blant annet å fullføre studier.

– Jeg har lagt opp som heltids fotballspiller, og får ikke vært med på alt hele veien, det er en kabal som skal gå opp. Men jeg har lyst til å være med å bidra både på og utenfor banen for Alta IF, sier han.

Tore Reginiussen returnerer til Alta etter femten år. Han har ni sesonger og over 200 kamper for Rosenborg, 31 landslagskamper og flere utenlandsopphold bak seg. Senest i kultklubben FC St Pauli i Tyskland våren 2021. Som unggutt fikk Tore med seg 34 A-lagskamper for Alta IF før han tok turen videre til Tromsø. Hans eneste mål i gult og blått kom mot Tromsø, da de ble slått ut av cupen i 2005.

– Formen er ok, men jeg må opp i ringene igjen. Det blir gøy, og det er hyggelig å være med å bidra for Alta IF. Det har alltid vært en spesiell klubb for meg.

Fornøyd trener

– Jeg er først og fremst glad på klubbens vegne at Tore kommer hjem, dette vet jeg mange i Alta har håpet lenge at skulle skje. Alta IF er mer hans klubb enn min, og jeg vet at han har veldig lyst til å bidra, sier hovedtrener Vidar Johnsen.