Tobias Vonheim Norbye på G18-landslaget

Tidligere Alta IF spiller Tobias Vonheim Norbye er tatt ut på samling med G18-landslaget!

Her skal han delta på firenasjonersturneringen i Marbella i perioden 20. – 29. mars. Vi gratulerer Tobias med uttaket!

Vi ble i vinter enige med Tromsø IL om en overgang for vår egen Tobias etter at han har gått alle gradene i Alta IF – sist med godt spill for vårt herrelag i PostNord-ligaen i 2022!

Vi tok en prat med Tobias før han satte seg på flyet til våre naboer i Tromsø.

Nå tar du turen videre, hvordan har det vært å være i Alta IF?
Å være Alta IF spiller har alltid betydd mye for meg, helt fra man var liten og så opp til pappa og alle andre som var der, til man selv kunne begynne å spille fotball – blant annet i Altaturneringen. Når man ble eldre så følte man seg heldig som fikk ta den stripete gule og blå drakten på seg – og gjerne med «Backan opp og frem» spillende i bakgrunnen. Men betydningen av å ha en tilhørighet til en klubb som Alta har vært veldig viktig for at jeg nå tar steget videre til Tromsø og «gutan».

Hvordan har det vært å komme inn i et A-lagsmiljø her i Alta i såpass ung alder som deg?
Å komme inn i et voksent miljø som 14/15 åringer var tøft i starten, man følte seg veldig liten når man plutselig skulle trene og forhåpentlig vis spille med de store forbildene sine. Som Reg, Mats Frede og Dag Andreas, husker jeg var de man så mest opp til, men det gjorde meg bare mer skjerpa og hver dag var det en kamp om å være best mulig. Men det har vært veldig trygt og godt å ha et så bra herrelag så nært så man alltid har hatt noe å måle seg opp mot og hatt drømmer om at man en dag skulle spille der selv.
Den her overgangen synes jeg viser at selv om man kommer fra Finnmark og Alta så er mulighetene der. Vi har kanskje ikke like gode treningsfasiliteter og det samme «fancy» utstyret her oppe, men vi har samtidig like store muligheter til å virkelig bli god. Så håper at unge spillere ser på dette som et eksempel på at man kan utvikle seg i Alta.

Hva føler du at du har gjort riktig selv for at er der du er i dag og muligheten som nå byr seg? Har du noen tips til andre unge spillere?
Det jeg kanskje har gjort riktig opp gjennom årene tror jeg har vært den gleden og lysta man alltid har hatt til å spille fotball og å trene MASSE på egenhånd. Bare det å dra etter skolen å leke og trikse med ballen har gjort at jeg i dag har fått masse ut av det. Så mitt enkle tips til de unge der ute som virkelig vil bli god er å leke masse med ballen og rett og slett å huske å ha det artig!

Men Tobias, hva er det som gjør at du nå velger å dra fra Alta?
Litt av bakgrunnen til at jeg nå velger å dra til Tromsø er at jeg tror det her er veien for meg å gå, og at det er et neste steg opp i både trenings- og kamphverdag. Tromsø har virkelig uttrykt sin interesse for meg og da føler jeg at jeg må ta den sjansen når jeg får den.

Har vi sett det siste av deg her i Alta?
Nei! Dette er ikke et farvel men et på gjensyn!

Vi gleder oss til å følge deg videre Tobias både på landslagssamling og med Tromsø IL denne sesongen!

Fullstendig tropp og kampoppsett for G18-landslagssamlingen her: https://www.fotball.no/landslag/norge-gutter-18/2023/g18-tropp-til-turnering/