Moss – Alta IF; Les deg opp her!

Ny helg, ny kamp, og nye muligheter for poeng for Vidar Johnsens gutter. I dag er vi på plass i Viken, nærmere bestemt legendariske Melløs stadion i Moss. Det har vært en tøff seriestart for oss, hvor forrige helgs hjemmekamp mot Brattvåg både ble en tettere affære enn vi hadde ønsket, men vi fikk også noen utfordringer i troppen.

Sist vi møtte Moss i seriespill, var sesongen 2018. Da vant vi begge oppgjørene, og kampen på Melløs endte 0-2 i favør oss. I dag møter vi en av guttene som spilte for oss i den kampen, nemlig Mossingen Aleksander Bjørnvåg som flyttet hjem i fjor sommer. På de siste åtte kampene mellom klubbene har vi vunnet fire kamper hver.

Moss hentet årets første tre-poenger sist helg da de gjester Senja, og vant 1-3. Før de har de tapt sine to første kamper mot henholdsvis Hødd og Eidsvold. Vi på vår side har plukket opp tre poeng i tøffe kamper mot både Tromsdalen og borte mot Kjelsås. Hjemme mot Brattvåg sist helg kom årets første poeng tap, til tross for at Felix Jacobsen var bare noen få centimetere unna å avgjøre helt på tampen av kampen. En bom vi unner oss å minne han på i dag…

I kampen mot Moss mønster vi følgende 11 spillere:

Skadesituasjon

Det første man kanskje vil legge merke til i dagens kamptropp er dagens forsvarsfirer. Kaptein Mats Frede Hansen har hatt en rolig treningsuke etter å ha blitt nødt til å gå av i kampen mot Brattvåg, og skal matches forsiktig. Derfor finner han en plass på benken, mens anvendelige Hans Norbye får starte i sin fjerde posisjon, på like mange kamper. En utfordring den erfarne Karasjokingen tar på strak arm. Med over 190 kamper i Eliteserie og 1. divisjon som forsvarsspiller, er vi sikre på at han vil løse oppgaven utmerket.

Det andre man vil merke seg med dagens tropp, og som har vært det store spørsmålet hele uken, er hvorvidt Morten Gamst Pedersen vil være klar for kamp, etter at også han måtte gå av banen mot Brattvåg. Også Morten har hatt en svært rolig treningsuke, og var i går, fredag, på MR i Tromsø. Der kunne man konstatere at det kun var en lett skade, men han er ikke klar til kamp i dag. Målet er imidlertid at han skal være tilbake allerede når vi skal møte Florø neste helg.

Ellers har også Felix Jacobsen plukket opp en skade igjennom uken, og er ikke med i troppen. Vi vet dessverre ikke så mye om omfanget av skaden hans enda, men håper å kunne gi oppdateringer om det snarest. Det samme gjelder Rickard Ellingsen, som heller ikke har trent med laget de siste dagene.

Både Tom Emaus og Marco Mauno Johannessen er hjemme i Alta på grunn av influensasymptomer, og har vært holdt borte fra treningsgruppen de siste dagene. Det betyr at vi har en relativt ung benk i dag, men med svært spennende spillere vi håper å se ute på gressmatta i Moss i dag.

Tabellen etter de tre ørste kampene:

Om Coronasituasjonen i Moss

Klubben har hatt god dialog med både Moss FK og Fotballforbundet, og vi er sikre på at kampen vil foregå i trygge former. Vi vil fra vår side ta alle forhåndsregler, og det gjelder blant annet av vi oppholder oss kortest mulig i Moss. Laget bor på hotell ved Gardermoen, og busser til og fra kamp.

Du kan se kampen direkte på iFinnmark.no / direktesport.no (med et amedia abonnement).

Du kan også følge med på våre kanaler i sosiale medier for oppdateringer fra kampen.
Instagram: @altaif_fotball
Facebook: /altaiffotball
Twitter: @AltaIF_Fotball

Om du ser kampen digitalt og ønsker å støtte klubben, kan du sende oss en vipps til #119088