Hederstegn Alta IF

Amerikansk Fotball Barneidrett Boccia Disc Golf Fotball Friidrett Håndball Hopp og kombinert Hovedstyret Langrenn Volleyball

Heder og ære utdelt av Alta IF på årsmøte 2021

I år ble det delt ut to Alta IF diplomer og en Alta If Æresdiplom.

DIPLOM

Roger Finjord
Med hans navn så tenker nok mange på fotball. Fotballtrener for Nerskogen og Alta IF. Trener for Stabæks damelag. Trener for damelandslaget i 3 år.
Heldigvis for Alta IF’s langrennsgruppe, kom Roger tilbake til Alta i år 2015, og her har han jobbet for Alta IF langrenn. Hverdager, søndager, natt og dag. Roger har vært med i styret i langrennsgruppa. Han er som regel speaker under skirenn på Kaiskuru. Han er trener og reiseleder. Med andre ord: han er en kar som er viktig for vår langrennsgruppe. Det er vel derfor to andre viktige personer i gruppa har tatt kontakt med oss og anbefalt Alta IF diplom til Roger.
Vi gratulerer Roger og takker for innsatsen så langt 😊

Terje Bakken
Ildsjelen Terje er trener for Alta IF sitt FFU lag.
Det var i mars 2012 at Alta IF og Alta Kommune gikk sammen om å danne et FFU lag. Allerede i starten var Terje Sentral som hovedtrener. Med seg hadde de også tre lokale A-lags spillere fra Alta IF. Laget har holdt drifta sjøl 100%. I dag består laget av mellom 10 – 12 fotballspillere med stor aldersspredning og ulike funksjonshemninger. De trener en gang i uka.
Det har ikke alltid vært like enkelt å få alle til å spille på lag. Terje har hele veien kjørt på med gode treningsopplegg og laget har utviklet seg enormt. Han legger til rette for treninger, organiserer turer og turneringer, er reiseleder og holder kontakt med fotballkretsen.
Terje beskrives som en lun, rolig og voldsomt inkluderende når det gjelder ungdommene. Terje er også sentral når det gjelder å skaffe penger til reisene. Laget har deltatt i Altaturneringene, og landsturneringa flere ganger.
Vi gratulerer Terje og takker for innsatsen så langt 😊

ÆRESDIPLOM

Evald Simensen
Det startet for 40 år siden. Evald er i dag 72 år og er en av veteranene som er ivrigst å jobbe dugnad for klubben i sitt hjerte. Det startet i 1982 da Evald var med å bygge friidrettsbanen på Alta Idrettspark. Evald jobbet som brannmann på brannstasjonen, og året etter at banen var ferdig slo gjengen på brannstasjonen seg sammen og jobbet dugnad. Det var starten på dugnadsarbeide for Alta IF.
Fra 1983 har Evald hatt faste gjøremål på gressbaner og kunstgressbaner. Han har vært med på å klippe gress, gjødsle, etterså, banemerking, bygge gjerder, vanne baner. Evald var den selvskrevne leder for arbeide som gjøres på banene og rundt og ble banemester i 1997, og har vært det siden.
I 2006 fikk Evald Gla’ prisen av Idrettskretsen. Begrunnelse: Evald fikk Gla’ prisen fordi han er en glad gutt som yter enorm innsats for anleggene i Alta. Han er en ressursperson for både barn og unge på Aronnes.
Evald fikk i 2019 påskjønnelse fra Alta IF for jobben han gjorde under bygging av Villaksbanen i Alta IF. Dette er den siste 11’er banen som er bygget på Idrettsparken. Her la Evald ned flere hundre timer med dugnadsarbeide som maskinkjører for å rydde skog og mark for at Alta IF skulle kunne realisere 11’er banen.
Evald har også vært en «mekker» i garasjen hjemme, og laget utstyr til å slodde kunst- og gressbanene med. Han er også en ivrig dugnadsarbeider på hjemmekamper på ulike arenaer. I tillegg til dugnadsjobb på sommeren har Evald kjørt skiløyper på Aronnes i 14-15 år.
Det Evald gjør for Alta IF, har stor betydning for at mange skal kunne drive med idrett på ordentlige anlegg på Idrettsparken. Evald har mange ganger sagt at i år tror jeg at det er siste året. Men, når mai måned kommer, tropper Evald opp på Idrettsparken og inspiserer hva som må gjøres. Vi er utrolig glad for å ha ham med på laget hvert år.
I 2003 fikk han Diplom(deles ut for særlig innsats, betydelig utover det normale) og i 2015 fikk Evald honnørdiplom(deles ut for spesiell og særdeles god innsats) fra Alta IF.
Evald ble i 2016 intervjuet av Kronstadposten. Han fikk da forespørsel om hva som har holdt ham drivende. Og svarte da: – Nei, hva skal man si. Noen må jo være der å gjøre den jobben som ikke så mange vil ta på seg, og jeg har hatt anledning til å være der. Det er også veldig artig å se ungene vokse opp på banene å bli gode spillere, og at de har mye glede av fotballen. Men det viktigste av alt er kanskje å hjelpe klubben. Det er også veldig trivelig og sosialt. Man har vært lei mange ganger også, sier Simensen, som selv har spilt fotball på Aronnes når han var guttunge.
Det er med stor glede vi overrekker Evald Simensen Alta IF’s Æresdiplom som kun tildeles for HELT ekstraordinær innsats.
Gratulerer så mye Evald, og takk for innsatsen så langt 😊

På bildet, Roger Finjord, Evald Simensen, Terje Bakken og Einar Suhr (hederstegnkomiteen)