Morten Gamst Pedersen og Hans Norbye er klare for spill i Alta IF

Fotball Hovedstyret

Endelig kan vi legge bort alle spekulasjoner – Hans Norbye og Morten Gamst Pedersen er klar for spill i Alta IF trøya!

Mye har vært sagt og skrevet de siste ukene, og det føles veldig godt å endelig ha fått «landet» disse brikkene i stallen, og at vi klarer å få guttene hjem til Finnmark.

– Dette er først og fremst et stort sportslig løft for oss, sier hovedtrener Vidar Johnsen, om det som kan beskrives som den aller største signeringen i klubbens historie.

– At de velger å komme hjem til Finnmark er både et sterkt signal til oss, men jeg tror det vil være et stort løft for fotballen i hele Finnmark, og vi ser på dette som en signering for hele fylket, ikke bare oss, fortsetter han.

Vil gi tilbake
Morten Gamst Pedersen er en av landets aller sterkeste fotballprofiler, med over 260 kamper og 34 mål i Premier League, og 83 kamper og 17 mål for Norges landslag. Etter utenlandskarrieren har Vadsø-gutten vunnet både Eliteserien og cupen med Rosenborg, før han de siste årene har spilt for Tromsø IL, hvor han også startet sin profesjonelle karriere. Kontrakten med TIL gikk ut ved nyttår, og han har stått uten klubb de siste ukene.

– Det fristet å komme hjem til Finnmark nå og være med på et spennende prosjekt i Alta IF. Vi har ambisjoner om å løfte klubben, og det vil jeg gjerne være med på, sier Gamst’en.

– Jeg ønsker å gi noe tilbake til Finnmarksfotballen, og jeg gleder meg til å komme i gang med årets sesong, fortsetter han.

Et naturlig neste steg
Karasjokingen Hans Norbye, som med over 140 eliteseriekamper for Tromsø IL, tar turen tilbake til hjemfylket etter ett år i OBOS-ligaen og spill for HamKam. Han har flere kamper og mål i Europacupen for Tromsø, og vært en svært viktig spiller for klubben i et tiår. Han har spilt hele sin profesjonelle karriere utenfor hjemfylket, og det gleder han seg til å gjøre noe med nå.

– Jeg føler litt på at kanskje man dro litt for tidlig fra Finnmark og har lyst å være hjemme i Finnmark, og prøve å bidra i litt større grad. Jeg mener at Alta IF bør egentlig være det første målet for alle unge spillere i Finnmark før de eventuelt drar videre til klubber andre steder. For meg var det et naturlig komme til Alta IF nå, og jeg gleder veldig til å endelig kunne ta på meg Alta IF trøya jeg og, sier Hans.

På lag med flere
– Dette prosjektet hadde vi aldri hadde fått på plass uten gode støttespillere i ryggen. Dette er en merkedag i Alta IF og Finnmarksfotballens historie, og den skal vi dele ikke bare med alle som har lyst til å følge oss i 2020, men nære støttespillerne som har hatt trua på dette hele veien, sier markedssjef Andreas Markussen.

– Vi ønsker også å takke HamKam som har vært løsningsorienterte underveis i prosessen, og ser nå frem til å få Hans på plass i gult og blått, skyter sportslig koordinator Aleksander Johansen inn.

Se flere bilder av duoen i gult og blått her

Alle bilder tatt av Frank Rune Isaksen. Ta kontakt med torgeir@altaif.no for eventuell høytoppløselige versjoner.