Treningstider

Treningstider for vinter- og vårsesongen 2024

Alta IF Friidrett kommer til å arrangere treninger i Finnmarkshallen på mandager og sirkeltreninger på UiT på torsdager.
Følg med i Spond-gruppen! Her organiserer vi aktiviteter og deler informasjon. Treningstider kan variere noe, dette vil i så fall bli lagt ut på Spond.

Vi mangler trenere! Ønsker du å være friidrettstrener?
Vi tilbyr trenerkurs, ta kontakt!

Informasjon om mandager

Alta IF Friidrett arrangerer treninger for aldersgruppa 11 år+. På grunn av mangel på trenere har vi ikke mulighet til å ha treninger for de under 11 år. Ønsker du å være trener? Vi tilbyr trenerkurs, ta kontakt!

Informasjon om torsdager

Alta IF Friidrett arrangerer treninger for aldersgruppa 11 år+. Anbefales å ha med en voksen på disse treningene til utøver er blitt kjent med styrkeøvelsene. Fin trening for hele familien!

Les mer om våre treninger

Lørdagstrening (alle aldre)

Lørdager kl. 10:00-11:00 (starter opp igjen våren 2024!)

Sted: Storgjerdetbakken på Thomasbakken (gamle Kautokeinoveien)
Alder: Alle aldre
Type: Bakkeintervall
Trenere:

• Oppvarming: På eget initiativ
  • Hoveddel: Intervallstart kl. 10:00! Møt opp ferdig oppvarmet. 2 x 10 x 40 sekunder, med rolig jogg tilbake til start som pause (80 sekunder). Start hvert 2. minutt (40 sekunder løp, 80 sekunder pause). 5 minutter seriepause etter 10 drag. De som ønsker kan stoppe etter 10 drag og eventuelt ta lengre pauser etter behov.
  • Avslutning: På eget initiativ
Mandagstrening (11-15 år)

Mandager kl. 16:30-18:00

Sted: Finnmarkshallen
Alder: 11 år+
Type: Sprint- og spensttrening
Trenere: Silje Marí Amundsen-Flage

Friidrett består av mange øvelser innen løp, hopp og kast – og gir til sammen utfordringer for hele kroppen. Det er stort fokus på koordinasjon og kroppsbevissthet, balanse, krafttilpasning, romorientering, rytme, øye-hånd/øye-fot, reaksjon, utholdenhet, hurtighet, styrke, spenst og smidighet.

Friidretten skal være en trygg og inkluderende arena uansett alder, kjønn, legning, etnisk bakgrunn, sosioøkonomisk bakgrunn eller personlige forutsetninger. Samt skal glede, ærlighet og fellesskap prege aktiviteten.

Mandagstrening (15 år+)

Mandager kl. 16:30-18:00

Sted: Finnmarkshallen
Alder: 15 år+
Type: Sprint- og spensttrening
Trenere: Rolf Rantala

Torsdagstrening (11 år+)

Torsdager kl. 17:30-18:45

Sted: UiT Alta. Møt opp ved inngang vest før kl. 17:30 – dørene stenges!
Type trening: Sirkeltrening
Trenere: Yngve Engkvist og Rolf Rantala

• Oppvarming: Ballspill og løpedriller
  • Hoveddel: Sirkeltrening med styrkeøvelser for hele kroppen
  • Avslutning: Lett uttøying

Passer fra 11 år og oppover.