Ettertraktet keepertalent klar for Alta IF

I dag er det klart at Alta IF har sikret seg underskriften til keepertalentet Marius Tollefsen (20) fra Tromsø. Han signerer en avtale som strekker seg ut 2022.

Marius voktet buret til Fløya i 2020, og har dermed sikret seg bra med erfaring fra 2. divisjon allerede. Til tross for at Fløya havnet helt nederst i avdeling, stod Marius fram som en av klubbens aller beste spillere. Etter sesongen har han besøkt både Tromsø IL, Fredrikstad FK og divisjonskollega Tromsdalen UIL, og nå har altså valget falt på Alta IF.

– Marius er et av landsdelens aller største keepertalenter, han har stor rekkevidde og er veldig god med beina, sier hovedtrener Vidar Johnsen.

– Nå starter vi sesongen med et sterkt keeperteam. Tonnevis av erfaring med Maris, som også har et keepertrener-ansvar for to svært tente og treningsglade unggutter i Sondre (Sødergren) og Marius, fortsetter han.

iTromsø snakket med Marius allerede i slutten av januar, og han kunne da allerede fortelle at han så fram til å bli en del av laget i Alta.

– Det er en stilig klubb og hovedlaget i en by, så det er litt interesse rundt klubben og en utfordring jeg hadde lyst til å ta. Det er litt mer press enn å spille i Fløya, det er ikke så mange forventninger der, så jeg tror jeg kommer til å vokse godt på det, sa han til avisen.

Unggutten har rukket å få to sesonger i Fløya, hvor han altså stod hele forrige sesong som førstevalg. Nå ser han frem til en ny utfordring.

– Alta har store ambisjoner og det vil bli artig å henge med i langt flere kamper og ha et mål å strekke seg etter. Alta er et veldig bra lag som spiller fin fotball. Jeg har fått et halvt års erfaring på det nivået, og har vokst godt på det, og tror Alta vil bli et veldig bra steg videre for meg nå, sier han.

– Vi takker TIL, TUIL og Fløya for velvillighet for å få til denne overgangen, avslutter hovedtrener Vidar Johnsen.

Marius Tollefsen beskrives som en svært talentfull keeper, med god rekkevidde og god med bena.