70 lag deltok på iFinnmark Cup i helgen

Lørdag ble den årlige iFinnmark Cup gjennomført, tradisjon tro, med nesten 12 timer fotballglede på Alta Idrettspark. I alt 70 lag med spillere mellom 6 og 9 år deltok på turneringen, fordelt på 8 klasser. Ekstra gøy var det at turneringen i år fikk besøk av flere utenbys lag.

Historisk sett har iFinnmark Cup (tidligere Finnmark Dagblad Cup) vært en turnering hvor det primært har vært lag fra Alta som har møtt hverandre. Men i år fikk turneringen besøk fra Porsanger, Kautokeino, Indrefjord og Billefjord, i tillegg til at altaklubbene BUL, Frea, Kaiskuru, Nerskogen og Tverrelvdalen deltok, i tillegg til vertsklubben Alta IF.

– Vi er veldig fornøyde med helgens turnering, sier kontorleder og arrangementsansvarlig i Alta IF, Andre Drogset Dønjar. Årets turnering tilsvarer et normal år med tanke på antall deltakende lag, men tradisjonelt sett har vi kun hatt lag fra Alta. Så det var gøy å se at flere tilreisende lag tok turen, og det viser at flere er sulteforet på fotballaktivitet og kanskje et savn etter Altaturneringen?

Det var G04 og G05 som stod for gjennomføring av turneringen, til inntjening av egen deltakelse i Gothia /Norway Cup, og alle deltakende lag hadde fire kamper hver.

Til tross for normalt antall lag, måtte turneringsledelsen iverksette flere tiltak for å ivareta smittevern, og disse tiltakene har naturligvis en innvirkning på for eksempel kiosksalg.

– En takk til Sparebank1 Nord-Norge og Samfunnsløftet for støtte til de fantastiske 3’er banene, med Arnesen Autokatosseri og Amfi som økonomiske bidragsytere til innkjøp. Og takk til Rafsbotn IL og T.Johansen for lån av en tredje 3’er bane.