Vegard Braaten gjør comeback i Alta IF-trøyen!

Vegard er en av klubbens mestscorende spisser igjennom tidene og er klar til dyst for Alta IF i det som i første omgang er en kortsiktig amatørkontrakt med klubben. Han har trent svært godt den siste tiden, og er klar for spill allerede til dagens kamp hjemme mot Kvik Halden.

Vegard, som trappet ned fotballsatsingen før 2019-sesongen, har trent med A-laget i perioder både i vinter og den siste uken. Etter at klubben ble gitt en utfordring på spissplassen forrige helg har denne kortsiktige løsningen dukket opp som et godt alternativ. Med noen uker frem til overgangsvinduet åpner, stiller klubblegenden derfor opp og signerte en amatørkontrakt med Alta IF denne uken.

– Pål Even er vårt eneste rene spissalternativ nå, men han er enda ung og uerfaren på dette nivået. Derfor er vi glad for at Vegard har sagt ja til å være en del av troppen, i første omgang frem til overgangsvinduet åpner. Vi har mange tøffe kamper de kommende ukene og hans erfaring kan bli viktig for oss, sier hovedtrener Vidar Johnsen.

Han har igjennom hele vinteren trappet opp fotballsatsingen litt, etter å ha tatt et «friår» på Bossekop ULs retrolag i fjor. På tretten kamper i den lokale 5. divisjonen noterte han seg med 41 scoringer, og viste at han fortsatt har mye å tilby på høyere nivå.

– Jeg konstaterer at han enda har «fotballkropp» og er skarp på trening. Han har gått mye på fjelltur og shortsen er ikke trang, sa trener Vidar Johnsen til Altaposten tidligere denne uken.

Hovedpersonen selv er spent på muligheten for å spille 2.divisjons-fotball igjen.

– Det er bare å gi gass! Da jeg spilte fotball sist var det Rafsbotn 2 og Tverrelvdalen 3 som stod på motsatt banehalvdel, så det blir noe helt annerledes å møte lag som Kvik Halden og Fredrikstad. Intensiteten i 2. divisjon er noen knepp opp, men det har gått ganske greit på trening i det siste og jeg kjenner at det kribler litt nå, sier Vegard.

I alt har den tidligere Bodø/Glimt, Tromsø og Lokeren-spilleren 90 mål på 157 kamper for Alta IF.  Ettersom det enda ikke er klart om sesongen kommer i gang for BULs herrelag, hvor Vegard har en spillende trener-rolle, var det mulig for klubben å slippe han en kort periode til Alta IF.

– Jeg gleder meg og skal gi alt nå i to uker, og så får vi evaluere etter det hva som skal skje videre, fortsetter han.

Med Vegard på plass, er han den andre spilleren som på kort tid har tatt midlertidig overgang fra naboklubben til Alta IF. Også unggutten Trym Suhr-Stamnes har blitt en del av Vidar Johnsens mannskap. Ettersom smittevernreglene ble strammet til, ble det vanskeligere for unggutter som tilhører andre klubber å hospitere hos oss, en ordning vi normalt har. For at Trym skal få en best mulig treningshverdag i de kommende månedene ble derfor klubbene enige om et kortsiktig lån.

– Vi må si tusen takk til BUL for godt samarbeid, avslutter Vidar.

Både Vegard og Trym er å finne i dagens kamptropp.