Serieoppsettet er klart

Sent fredag ettermiddag ble det klart at Postnord-Ligaen i år blir avgjort med halv serie og deretter sluttspill om både opp- og nedrykk. I går kom serieoppsettet, og vi har blitt trukket mot en av våre nærmeste naboer i serieåpningen.

Dermed er det duket for et av sesongens høydepunkt allerede fra første spark på ballen, når Tromsdalen tar turen til Alta helgen 11.-12. juli. Omleggingen gjør selvsagt et stort innhogg i sesongen og reduserer antall kamper fra 26 til 19. Antall hjemmekamper reduseres dermed fra 13 til 9 for vår del, og vi kan se fram til seks hjemmekamper i seriespill-perioden mellom 11. juli og 4. oktober.

Våre hjemmemotstandere er i tillegg til Tromsdalen; Brattvåg, Senja, Kvik Halden, Skeid og Vålerenga 2.

(Saken fortsetter under bildet)

Halv serie og så sluttspill
Når 13 kamper er spilt vil tabellen deles på midten og de 7 øverste møter hverandre til 6 nye kamper, 3 hjemme og 3 borte, tilsvarende for de 7 nederste. Lagene tar med seg poengene fra de første 13 kampene inn i sluttspillet på 6 kamper.

Kampoppsettet i både enkeltserien og sluttspillet blir trukket. Som de fleste allerede har regnet seg frem til betyr denne serieformen et ujevnt antall hjemme- og bortekamper, hvilke 7 lag i ligaen som får den sportslige og økonomiske fordelen av flere kamper på hjemmebane er også en del av trekningen.

– Vi kom dessverre på feil side av den trekningen, og får dermed en bortekamp ekstra i det innledende seriespillet. Men vi tar i mot utfordringen og gleder oss veldig til å komme i gang, sier hovedtrener Vidar Johnsen.

Redusert antall kamper
Et redusert antall kamper er naturligvis veldig kjedelig, men det viktigste er at det blir kamper og at serien kommer i gang. At denne situasjonen skulle inntreffe akkurat i år, hvor klubben hadde store ambisjoner i forhold til besøkstall i Finnmarkshallen.

Nå er realiteten slik at det blir maks 9 hjemmekamper i år, og slik situasjonen er nå kan vi tillate maks 200 tilskuere på hver kamp. De som hadde rukket å sikre seg et sesongkort før 13. mars blir prioritert og innen første serierunde vil vi ha på plass et system som tillater forhåndskjøp av billetter. På den måten håper vi at vi kan unngå å avvise publikum i døra.

– Det er ingen enkel sak, men vi er på ballen og skal gjøre vårt ypperste for å finne en fair måte å la flest mulig få oppleve kampene på hjemmebane, sier kontorleder i fotballgruppa, Andre Drogset Dønjar.

– Vi håper på 200 livlige og engasjerte supportere i hallen, som bidrar til å skape en flott atmosfære.

Treningskamper
Før seriestarten skal Alta IF gjennom minst to treningskamper. Foreløpig er det lagt opp til kamper mot både Fløya og Tromsdalen på nøytral grunn i Nordreisa. Det kan komme endringer til disse planene og hvorvidt kampen mot TUIL fortsatt vil stå, etter at vi ble trukket mot dem i serieåpningen, vil vi vurdere sammen med dem denne uken. Men foreløpig er planene som følger:

• 25/6: Alta IF – Fløya
  • 4/7: Alta IF – Tromsdalen