Pant gir viktige kroner

Fotball Håndball

Saken er hentet i sin helhet fra vår samarbeidspartner Mediehuset Altaposten.

Alta IF fikk inn 75.000 kroner av panteinntekter i fjor, men spørsmålet er om de klarer å nå de samme tallene i år med avlyste arrangementer. De opplever svikt i dugnadsinntekter på grunn av koronakrisen som har gitt lav aktivitet i flere måneder.

– I år er pengene fra panten ekstra viktige, mener Lars-Gaute Skorpen i Alta IF.

I Altahallen har klubben utplassert beholdere der tomme flasker og bokser skal kastes. I fjor samlet de inn over 10 000 flasker og bokser på denne måten, viser tall fra panteselskapet Infinitum.

Viktige kroner
Før koronakrisen fikk de inn viktige kroner.
– Under Altaturneringen år vi inn aller mest. Det kan bli 12-13 000 kroner i pant bare i løpet av turneringen. Da har vi egne folk som sjekker at pant ikke havner i søppelkassa. At flasker og bokser pantes er viktig for miljøet, og panten er en viktig inntektskilde for oss, sier Lars-Gaute Skorpen, daglig leder for håndballgruppa. I løpet av et år samler de inn pant i Altahallen for rundt 25 000 kroner.

I tillegg gjennomfører håndball- og fotball-lag i Alta IF flaskeinnsamlinger, der de årlig får inn rundt 50.000 kroner. Disse pantepengene går til lagkassene.

– Bruk pantebeholderen

I tillegg til inntekter fra pant, har idrettsforeningen inntekter fra dugnadsjobbing på festivaler og messer. Koronakrisen har gjort at denne delen av inntektene er tørket inn.

– Vi setter stor pris på at de som ser kampene våre kaster tomme flasker og bokser i pantebeholderen og ikke i søpla. Når håndballsesongen starter til høsten, håper vi at koronasituasjonen er så pass under kontroll at vi kan åpne for tilskuere på kampene, sier Skorpen.

For fotballgruppa vil det bli en stor utfordring at Altaturneringen i august blir avlyst. Her har de tradisjonelt sett store inntekter, som er viktig for driften av aldersbestemt gruppe. Fram til 1. september er det stillstand.

Glade for innsatsen

Infinitum står bak panteordningen. De er glade for engasjementet til Alta IF.

– Nordmenn er verdensmestre i panting, men vi jobber fortsatt med å få inn de siste prosentene. At idrettsforeningen kan hjelpe oss med å samle inn og samtidig få viktige midler til sin drift, er en vinn-vinn-situasjon, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i Infinitum i en pressemelding. All pant som samles inn i Norge blir resirkulert. Bokser blir til nye bokser og plastflasker blir til nye flasker eller andre plastprodukter.