Hva er status spillertropp?

Først og fremst handler de kommende ukene og månedene om å forberede seg maksimalt til årets sesong. Likevel kommer vi ikke unna at den samme perioden er viktig med tanke på å komplementere spillerstallen.

Nytt år, nye muligheter, og med flere sentrale brikker signert er det et godt utgangspunkt i det videre arbeidet. De som på mange måter kan karakteriseres som bærebjelker i laget over flere år har forlenget sine avtaler, med unntak av Dag Andreas Balto som fortsatt er i tenkeboksen på hva han skal gjøre videre. Balto leverte jevn godt i 2019, og i fotballen som i jobblivet forøvrig blir det naturligvis lagt merke til. Det er soleklart at Karasjokingen er en vi ønsker med oss videre, også vil tiden vise om vi får det slik vi ønsker.

Utover det så er det gøy å se Svein Ove Thomassen tilbake på trening, likeså Peter Aas, Vebjørn Skorpen og Rickard Ellingsen. I skrivende stund er avtalen at guttene skal trene med oss en periode, også får vi komme tilbake seinere med ytterligere informasjon om hva det fører til. Alle de nevnte kjenner vi godt, og har viktig lokal tilhøringhet, samtidig som de besitter ulike kvaliteter som kan komme oss til gode i 2020.

Fra egne rekker blir det spennende å følge den videre utviklingen til Hikmat Nazari, Tom Emaus og Jørgen Hammari som alle har trent med a-laget store deler av 2019, mens det også er godt å ha Marco Mauno tilbake for fullt hos oss etter utlånet til Skjervøy.

Hvem er ute fra 2019?
Kyle Spence, Andreas Van der Spa har denne uken signert for Øygarden FK (tidligere Nest-Sotra) som spiller i OBOS-ligaen. Der gjenforenes guttene med Bryant Lazaro som over jul ble ansatt som assistentrener i samme klubb.

Brage Berg Pedersen og Gustav Severinsen har reist tilbake til Tromsø Idrettslag, og vil trolig få vintermånedene til å vise seg frem for Gutan. To flotte gutter som gjorde en bra jobb for oss, og som nok kommer til å jobbe knallhardt for å lykkes på banen også i 2020.

Tobias Vibe og Simon Laugsand har også forlatt etter å ha spilt en halv sesong i gult og blått. Simon var i utgangspunktet klar til spill før seriestart, men som vi husker så ble han dessverre skadet før seriestart og fikk først sine første minutter i juni. Tobias kom inn i sommervinduet og spilte en sterk høstsesong, men av flere hensyn ble det ikke videre spill for oss på de to.

Fjorårets toppscorer Guyon Philips er en annen som har forlatt klubben. Han har reist til Island sammen med sin samboer som venter barn i løpet av våren. Et nytt og spennende kapittel for nederlenderen som fikk en litt vanskelig avslutning på sesongen i fjor.

Hva skjer videre?
Med flere sentrale spillere i 2019-utgaven ute,  vil det være behov for å rekruttere inn nye spillere i ulike posisjoner. Både fordi vi trenger å komplementere de ferdighetene vi har i dag, men også fordi vi trenger litt flere i antall for å kunne stå løpet fullt ut i en sportslig krevende, dog veldig interessant Postnord-liga. Av erfaring vil dette arbeidet trolig strekke seg helt frem til overgangsvinduet stenges, selv om vi ideelt sett skulle hatt dette på plass så snart som mulig. Her er det det riktig nok også noen variabler som vi ikke alltid kan kontrollere og dermed kan det dra litt ut i tid.

Til slutt gjenstår keeperplassen, og her er det ting på gang som vi fortsatt vil holde tett mot brystet, men vi skal naturligvis dele den infoen så snart vi får anledning til det.

Seriestart er 2. påskedag borte mot TUIL, og vi skal bruke tiden godt frem til da – på alle områder!