Alta – Skeid; Les deg opp her!

Det er 21 dager og to skuffende bortetap siden forrige hjemmekamp. Årsbeste mot topplaget Kvik Halden, og en overbevisende 4-1 seier var fasit sist. Nå er det et Skeid i form som gjester Finnmarkshallen, godt plassert tre poeng bak oss på tabellen. Vi har en klassisk 6-poengskamp i vente med andre ord.

Med nøyaktig samme mål som oss for sesongen, har Skeid kun tapt tre kamper til nå i år. To av tapene har kommet i borteoppgjør mot Fredrikstad og Hødd, og det tredje var et 0-1 tap hjemme mot Kvik Halden. De reiser nordover med alle intensjoner om å sørge for at vår tapsrekke fortsetter, og det ligger til rette for en svært spennende kamp i Finnmarkshallen.

Gjestene våre står med 2-1-2 (vunnet-uavgjort-tapt) på veien i ligaen denne sesongen. De vant 3-2 hjemme mot Tromsdalen forrige helg, men de helgen før vant borte mot Moss. Sluttresultatet ble 5-2 i den kampen. Skeid er med andre ord komfortable målscorere på fremmed gress, med 14 scoringer på fem bortekamper.

Gjestenes spiller nummer 11, Johnny Per Buduson er toppscorer i divisjonen, og står med 10 scoringer på 10 kamper. I alt står Skeid med to scoringer mer enn Alta hittil i år, og bakover har begge lagene vært like gjerrige, med 12 scoringer i mot.

På de siste fem oppgjørene mellom lagene, står Alta med én stusselig seier, mens gjestene har fire i favør seg. Historisk sett har altså Skeid vært en tøff nøtt for våre gutter, men med to tap å revansjere, og vel vitende om at toppnivået hjemme mot Kvik Halden er fullt mulig å gjenskape i dagens kamp, ser vi for oss å gi bortelaget en tøff kamp om poengene.

Slitasjeskader og sykdom
Som vi er vant med på denne tiden av sesongen begynner slitasjeskadene å snike seg inn i troppen. I tillegg er vi ekstra på vakt mot sykdom i år, og spillere med enkle forkjølelsessymptomer må holde seg hjemme.

Vi ønsker trioen Morten Gamst Pedersen, Svein Ove Thomassen og Hans Norbye tilbake i kamptroppen. En redusert treningsuke gjør imidlertid at vi får se dem på benken fra start. En som imidlertid også må finne en plass der, er keeper Grzegorz Flasza, som plages med muskelaturen bak i låret. Evigunge Maris Eltermanis blir dermed å finne mellom stengene i dagens kamp. Maris spilte hele høstsesongen i fjor, og gjorde sine saker svært bra da.

– Vi er priviligerte som har to sterke kandidater til førstekeeper-plassen. I tillegg har Sondre kommet inn å styrket treningshverdagen til keeperne våre, og gitt enda større konkurranse om plassen, sier hovedtrener Vidar Johnsen før kamp. Sondre er for ordens skyld også å finne på dagens benk.

Endelig fra start
For første gang fra start i år, finner vi Marco Mauno Johannessen, i den andre endringen fra forrige helg. Marco har visst gode takter på trening og gjorde et positivt innhopp i den tøffe bortekampen mot Fredrikstad sist helg, og erstatter Felix fra start i dag.

Pål Even Heggelund står over dagens kamp med sykdom, mens Jørgen Hammari mønstrer på for G19-laget.

DAGENS KAMPPROGRAM FINNER DU HER!

STREAM KAMPEN HER!

LYTT TIL KAMPEN HER!

Du kan også følge med på våre kanaler i sosiale medier for oppdateringer fra kampen.

• Instagram: @altaif_fotball
  • Facebook:/altaiffotball
  • Twitter: @AltaIF_Fotball

Om du ser kampen digitalt og likevel ønsker å støtte klubben,