Alta IF – VIF2; Les deg opp her

Da har vi kommet til den 13. og siste serierunden i årets «grunnspill». Serie er som kjent lagt opp til enkel grunnserie, før divisjonen deles og kun de syv øverste lagene fortsetter kampen om opprykk. Vi har sikret vår plass i opprykkskampen, og i dagens kamp handler det om å sørge for å få med tre nye poeng inn i sluttspillet. For gjestene, er kun seier godt nok om de skal ha et håp om å komme inn på syvende plass i divisjonen, samtidig som de er avhengige av at andre lag gir fra seg poeng. Velkommen til nok et spennende oppgjør i Finnmarkshallen!

MULTIMEDIA

DAGENS KAMPPROGRAM FINNER DU HER!

STREAM KAMPEN HER!

LYTT TIL KAMPEN HER!

Du kan også følge med på våre kanaler i sosiale medier for oppdateringer fra kampen.

• Instagram: @altaif_fotball
  • Facebook:/altaiffotball
  • Twitter: @AltaIF_Fotball

Om du ser kampen digitalt og likevel ønsker å støtte klubben,
kan du sende oss en vipps til #119088

Som i fjor har vi kommet inn i en stim hvor vi overbeviser stort hjemme, med imponerende seiere over både Skeid (3-1) og Kvik Halden (4-1), men sliter mer på bortebane. Etter en imponerende rekke borteseiere innledningsvis har det blitt tre strake tap. Sist mot Eidsvold forrige helg, i en kamp hvor vi sløste i overkant mye med sjansene. I dag handler det derfor om å sette mulighetene når vi får de.

Å spå hvilket lag vi møter på lørdag er vanskelig. Tradisjonelt består eliteseriens andrelag av mange unggutter, og det er nærliggende å tenke at det blir et ungt mannskap som tar en langhelg i Alta. Spesielt ettersom Vålerengas eliteserielag spiller en  viktig seriekamp omtrent samtidig som vårt oppgjør. Samtidig har laget fortsatt mye å spille om, og kun seier er godt nok. Uten poeng er årets sesong over for Vålerenga 2’s del etter dagens kamp. Derfor forbereder vi oss på en svært tøff kamp.

Forsterkninger, suspensjoner og skader
For vår del har det vært en innholdsrik uke. Forsterkningene Mathias Dahl Abelsen (26) og Sondre Laugsand (25) har kommet inn, begge to med avtaler som strekker seg ut 2021. Kreative og teknisk brilliante Mathias kjenner vi fra hans tre år i Alta og gleder oss veldig over at han har valgt å komme «hjem» igjen. Sondre er fersk i Alta, men den tidligere FK Senja-kapteinen er en høyreist og spillende midtstopper, og kan bli en svært viktig forsterkning inn i sluttspillet. Fordi;

I dagens kamp starter vi med et midstopper-par bestående av bautaen Mats Frede Hansen og allvendelige og alltid så pålitelige Håvard Nome. Med en Øyvind Veseth Olsen som enda ikke har kommet seg etter sykdom og skade, og en suspendert Hans Norbye stepper Håvard inn, og blir Mats tredje makker for sesongen. Sondre Laugsand som ikke kom til Alta før torsdag denne uken er med i kamptroppen, men starter sesongens første kamp på benk.

På midtbanen får vi se Mathias Dahl Abelsen fra start. Med Håvard Nome i forsvar og ulike skader, kastes Abelsen rett inn på laget. Både Dag Andreas Balto og Felix Jacobsen går noen usikre uker i møte, og det er usikkert i hvor stor grad de kan bidra på banen.

Felix kommer tilbake etter en alvorlig lyskeskade som holdt han borte fra banen store deler av fjorårs-sesongen, og nå har han fått påvist en beinhinnebetennelse. Dermed kan det bli nok et lengre avbrekk på sidelinjen for den anvendelige midtbanespilleren.

– Vi er enige med han om at vi nå må ta en liten timeout. Vi ønsker Felix klar til å bidra når han er 100% fit, og da med fokus på å få han helt klar fra starten av 2021. Vi skal ikke si for sikkert når han er tilbake, det kan være allerede denne sesongen, men vi ønsker først og fremst at han skal bli helt bra før vi tar noen sjanser, sier hovedtrener Vidar Johnsen, som med det ikke utelukker at Felix spiller mer i år.

Han kan heller ikke utelukke Dag Andreas Balto helt, men med hans kne er det vanskelig å si for sikkert.

– Balto har et trøblete kne som periodevis er veldig bra, og når det er bra kan han spille. Men i de siste ukene har han vært litt plaget. Vi håper kneet skal være på vårt lag ut sesongen, men det er et usikkert kort, forteller han. Dag Andreas er å finne i dagens kamptropp.

Her er er dagens lagoppstilling: