Alta IF 1 ble kretsmester i eFotball

eSport Fotball

I helgen som var ble finalekampene i kretsmesterskapet i eFotball spilt, med Alta IF 1 med som gruppetoer fra de innledende kampene. Og til slutt var det våre gutter, Michael Ringbu Helander og Pål Magnus Kvernmo, som stod igjen som seriemestere! Vi gratulerer.

Kretsmesterskapet er innledende runde i NFFs storsatsing, Norgesmesterskap i eFotball, og turneringen foregår i Fifa 21. Alta IF stilte med to lag til kretsmesterskapet, som ellers bestod av tre lag fra henholdsvis IL Norild og Hammerfest IF Stein, samt ett lag fra Billefjord IL.

I gruppe 1 kom Alta IF bak IL Norild 1, mens suverene Hammerfest IF Stein og Billefjord IL tok opp de to øverste plassene i gruppe 2.

– For min del opplevde jeg gruppespillet som jevnt. Det startet bra med 7-0 i aller første kamp. Deretter ble det både tap og uavgjort, og vi kom i en litt dårlig formperiode. Heldigvis klarte vi å matche toppformen til sluttspillet, sier Michael Ringbu Helander.

I semifinalen skulle våre gutter møte Hammerfest IF Stein, men endte opp med å gå videre på walkover. I den andre semifinalen var det et spennende oppgjør mellom Billefjord IL og IL Nordil 1.

– Vi var nok litt heldige med at favorittene Hammerfest IF Stein ikke møtte til kamp, men vi tror vi hadde klart å gi dem en solid kamp om finaleplassen og kanskje vunnet uansett.

Kampformat og spennende finalekamper
Hvert lag må stille med minimum to spillere og maks fire spillere til hvert oppgjør som består av tre kamper. Normalt skal oppgjørene spilles som 2v2, 1v1 og deretter 2v2, men på grunn av covid-19 restriksjoner gikk kampene som tre oppgjør á 1v1.

I finalen møtte Alta IF til slutt Billefjord IL, og det ble et uhyre spennende oppgjør. Billefjord vant første kamp 2-1, før vi vant 1-4 i oppgjør nummer to. I den siste og avgjørende kampen endte det til slutt 3-4 i favør Alta IF, og Michael og Pål Magnus kunne juble som kretsmestere.

Nå venter runde 3 i Norgesmesterskapet, hvor vi konkurrerer med 17 andre kretsmestere og de 14 beste lagene fra en halvspilt eSerie. Her skal det kjempes om 16 plasser til runde fire, som etter planen skal spilles på Ullevaal Stadion i mars.

–   Vi forventet at nivået skulle være bra. Det var mange som kunne vinne, men heldigvis hadde vi dagen og trakk det lengste strået, sa Pål Magnus etter at seieren var i boks.

Michael kunne utdype mer.

– Seieren smakte vanvittig deilig. Nesten like bra som da kjæresten min sa «ja» da jeg fridde til henne. Både jeg og Pål er veldig stolte over å få representere hjemklubben vår Alta IF i eSport, og vi gleder oss til neste runde i mesterskapet!

Kommet for å bli!
– At eSport har kommet for å bli er noe man har sett de siste tre årene. Ganske kult at Alta IF har kommet på banene med et ønske om å satse på eSport før for eksempel klubber som Rosenborg, som jeg følger tett, sier Michel.

– Det er moro å kunne representere Alta IF og være med på å løfte og utvikle et eSportmiljø i Alta, forteller Pål Magns Kvernmo, som begge har holdt på med Fifa veldig lenge.

– Å kunne konkurrere mot andre ekte klubber og foreninger i landet, i nasjonale mesterskap på denne måten er jo noe vi Fifa-spillere har ønsket å gjøre veldig lenge.

Begge to er også i troppen til Alta IF eSports lag i VPG-seriesystemet.

– Det er kult for oss som har holdt på med FIFA i mange år. Det å kunne spille i VPG med fullt lag å spille mot andre organiserte klubber. Det gir meg en ekte lagfølelse som ikke er så ulik den vi har hatt når vi har spilt «ekte» organisert fotball tidligere, avslutter Pål Magnus.