Frokostmøte i fotballgruppa

Onsdag morgen inviterte fotballgruppa i Alta IF sine samarbeidspartnere til et uformelt og hyggelig frokostmøte, hvor både Annie Abrahamsen Wik, fotballgruppens nye styreleder, og klubbens nytilsatte markedsansvarlige, Sigve Isaksen blant annet fikk presentert seg.

Av hensyn til smittevernbegrensing var det kun 40 plasser ledig da klubben inviterte sine nærmeste samarbeidspartnere til frokost, og 40 plasser ble fylt opp.

Først ut var styreleder i fotballgruppa, Annie Abrahamsen Wik som ønsket velkommen og snakket litt om status i klubben, særlig knyttet til situasjonen som har vært og hvordan det fortsatt påvirker både seniorsatsingen på herresiden og ikke minst for barn og unge, som mister muligheter til å delta på turneringer. Deretter tok Sigve ordet, og fikk introdusert seg på en god måte.

– For meg betyr det mye mer å kunne dra i Finnmarkshallen og heie frem våre egne, enn å se på Premier League eller Tippeligaen, sa han – og kunne med stolthet presentere at hele 50% av dagens A-lagstropp er hjemmehørende fra Alta, og hele 90% fra Nord-Norge.

Egentrening – og egeninnsats
Etter innledningen kunne hovedtrener Vidar Johnsen gi en kjapp statusoppdatering om herrelagets tilstand.

– Vi har trent godt, og all ære til spillergruppen som har stått på, på eget initiativ, igjennom en tøff periode. I hele påsken møtte de opp og trente i kohorter på fem og fem, fra halv ti om morgenen, for eksempel, sa Vidar.

Avslutningsvis hadde Ulf Tore Isaksen fra Sparebank 1 Nord-Norge en uformell, og fotballfaglig prat med vårt foreløpig siste tilskudd til stallen, Morten Gamst Pedersen. Det er ingen tvil om at en profil som Gamst’en er den største signeringen i historien for en klubb som Alta IF, og det var mange som hadde spørsmål knyttet til hans motiver for å takke nei til både Eliteserie- og Allsvenskanspill i 2020.

– Jeg har alltid vært stolt av hvor jeg kommer fra, og tanken på å kunne gi noe tilbake til hjemfylket mitt nå trigget meg.Jeg er imponert over Alta, over byen og næringslivet her, og jeg trives veldig godt allerede, sa han.