Din guide til norsk fotball 2020

Det har haglet med overskrifter om oppstart av fotballen på de ulike nivåene i fotballpyramiden i Norge, og det kan være vanskelig å henge med på alt. Vi gjør et forsøk og serverer deg det vi vet i skrivende stund. Du er herved servert «Din guide til norsk fotball 2020».

Postnord-ligaen

Dersom vi får grønt lys for å starte med normal trening fra 8. juni er det ifølge NFF realistisk med oppstart og normal dobbel serie fra 4. juli. Det vil i så fall bety at Fredrikstad vil bli vår første motstander i årets sesong – på hjemmebane! Alle kampene som opp til det tidspunktet ikke har kunnet bli gjennomført, vil bli omberammet til ledige datoer ut over høsten. Det betyr en del ekstra midtukekamper. Det betyr også at seriespillet vil bli forlenget til siste del av november.

Skulle det vise seg at oppstart 4. juli kommer for tidlig, og at det trekker inn mot august før oppstart, vil det bli gjennomført en enkel serie. Det betyr i klartekst at lagene møtes én gang i løpet av høsten. Som en ekstra tvist vil det bli gjennomført et enkelt sluttspill der 1-7 plass møtes for å kjempe om opprykk, mens 8-14 plass skal krige for å unngå nedrykk.

Uansett dato oppstarten lander på: Vi har veldig mye spennende i vente. Full serie med oppstart fra juli vil bety svært mange kamper på kort tid og et forrykkende program frem til siste halvdel av november. Kampene vil komme «thick and fast» som de sier i England.

Med enkel serie og et eventuelt nyopprettet sluttspill vil det rett og slett bety cupfinaler hver eneste helg, og det vil også bevare spenningen hele veien til siste spark. Det kan faktisk også bety at laget som havner på 7. plass etter halvspilt serie, i neste øyeblikk sikrer seg opprykk til OBOS-ligaen. For et drama!

Mer om det overnevnte finner du ved å trykke her.

Status Alta IF Herrer

Laget har trent innenfor de til en hver tid gjeldende smittevernsregler på frivillig basis de siste par månedene. De siste ukene har restriksjonene blitt lettet noe, men fortsatt kan ikke laget trene med full kontakt. Permitteringene vedvarer fortsatt, men antydninger om en normal treningshverdag like om hjørnet har ført til løpende dialog mellom hovedstyret og fotballstyret.  Forøvrig kan det nevnes at Tromsdalen har trukket tilbake permitteringene og startet opp fra 1. juni.

Med eller uten publikum i Finnmarkshallen?

Pr i dag er det tillatt med inntil 50 personer, noe som i utgangspunktet ikke gir rom for flere tilstede enn de aktuelle lagene, støtteapparat og media. Regjeringen vurderer derimot å åpne for arrangementer med inntil 200 personer fra 15. juni. Det vil naturligvis gi litt mer handlingsrom for oss som arrangørklubb.

Alle arrangementer med mer enn 500 personer er forbudt fram til og med 31. august, og forhåpentligvis vil det derfra og ut være anledning til å slippe inn flere i Finnmarkshallen. Her er det naturligvis lov til å håpe at den positive trenden med synkende smitte fortsetter og at flere enn 200 får komme inn tidligere enn 31. august.

Sammen er vi dynamitt, og ingenting er så inspirerende som en stemningsfull Finnmarkshallen. Vi håper at det ikke blir så lenge til! Mer om helsedirektoratets veiledning for arrangementer finner du her.

Alta 2 – 4. divisjon

Her er det allerede bestemt at 4. divisjon skal spille enkel serie, med oppstart 1. august. Alta 2 serieåpner Tverrelvdalen på hjemmebane. Siste seriekamp spilles 3. oktober borte mot Sørøy Glimt. En skikkelig sprint om opprykk til 3. divisjon! Laget har nå fått grønt lys til å trene normalt. Hele terminlisten finner du her.

Aldersbestemt

1.juni var en merkedag av den grunn at alle opp til 19 år får trene med fullkontakt. Dermed åpnes det opp for tilnærmet normale treninger. Fortsatt er det grupper på maksimalt 20 personer som gjelder og foreløpig er det kun åpnet opp for vanlig fotball på trening.  Alta IF har utarbeidet et dokument som i detalj forklarer hva som er fornuftig gjennomføring av disse øktene, og som er i henhold til gjeldene smittevernregler.

Øvrige ligaer

• Eliteserielagene er i full gang med treningskamper før serien starter 16. juni. Etter planen skal sesongen gjennomføres fullt ut. Her finner du den foreløpige terminlisten.
  • OBOS-ligaen starter fredag 3. juli. Tromsø IL starter opprykksjakten hjemme mot Raufoss. Terminlisten finner du her.
  • Toppserien starter trolig tilnærmet samtidig som OBOS-ligaen.
  • Norsk Tipping-ligaen (3.div menn) vil bli gjennomført med enkelt seriespill med oppstart 1. august.

Kort oppsummert så håper vi at dette ga en noen lunde oversikt over hva som er status på fotballen. Vi håper at folket er like gira på fotball som vi er, og at den varme gode støtten av supportere, samarbeidspartnere og øvrige fortsatt er der etter en tøff tid. Som Petter Carlsen synger: «En gnist som aldri dør». Vi sees snart! Heia Alta!

Under finner du Alta IFs koronavettregler som gjelder inntil ny beskjed kommer.

KoronavettAltaIFv3